Raadscolumn 21 augustus 2024, Annemarie Geerink - POV

PGB ontmoedigingsbeleid?

Doordat de gemeente Vlissingen in 2022 voor WMO-aanvullende zorg met 2 hoofdaannemers in zee ging en daardoor veel zorgaanbieders buiten de boot vielen, kwamen cliënten in grote problemen.

Annemarie Geerink

Eigen zorgverlener

Dit omdat de eigen vertrouwde zorgverlener geen hoofd-of onderaannemer was. Daardoor waren cliënten genoodzaakt een persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen, om de eigen zorgverlener met de juiste zorg te behouden.

Beleid PGB

De POV krijgt signalen dat Vlissingse inwoners die via PGB hulp vragen, verstrikt raken in een bureaucratisch web. Waardoor het nóg moeilijker wordt de noodzakelijk zorg geregeld te krijgen.
Het stappenplan PGB is bij gemeenten weliswaar gelijk, maar het beleid in Vlissingen is anders dan in Veere en Middelburg. Met minder vormvrijheden voor aanleveren Budgetplan, aanleveren extra documenten en lange doorlooptijden voordat afronding plaatsvindt. Dat moet anders!
Als u vragen, klachten of opmerkingen rondom het PGB-traject heeft, neem dan contact met ons op!

Annemarie Geerink, Raadslid POV
E-mail: annemariegeerink@povlissingen.nl

Rectificatie 21-8-2024

Bij het plaatsen van de raadscolumn van mevrouw Geerink op dinsdag 20 augustus jl., is per ongeluk een onjuiste titel vermeld. De raadscolumn met de verkeerde titel is dezelfde dag ook meegenomen in onze wekelijkse digitale nieuwsbrief.
Dit is bij ontdekking op de website gelijk gecorrigeerd, verzending nieuwsbrief kunnen we helaas niet meer terugdraaien. Onze excuses voor eventueel ongemak.