Raadscolumn 25 mei 2022, Annemarie Geerink - POV

Aangepast:

Energietoeslag

De Rijksoverheid heeft aan de gemeente Vlissingen financiën beschikbaar gesteld om huishoudens met 120% van het sociaal minimum inkomen, te compenseren voor de hoge energiekosten. De compensatie is € 800,-.

Annemarie Geerink

Het college Vlissingen hanteert een andere norm: 110% van het sociaal minimum, waardoor veel huishoudens die al amper kunnen rondkomen buiten de boot vallen. In Veere is 120% en in Middelburg 130% de norm.

Problemen

Veel inwoners verkeren al in grote problemen doordat, als alle vaste lasten betaald moeten worden, er geen brood meer op de plank is. De kosten voor huur, zorgverzekering, eigen risico, eigen bijdrage, energie, water en dergelijke zijn dermate hoog dat armoede wordt veroorzaakt.
Constante stress om te overleven, geen gezonde maaltijd meer kunnen bereiden, ruzies, depressiviteit, eenzaamheid, kernongezond.

Motie

De POV wil dat de gemeente Vlissingen de norm van minimaal 120% hanteert voor de energietoeslag en zal hierover met andere partijen een motie toe indienen.

Annemarie Geerink, raadslid POV Perspectief op Vlissingen
E-mail: annemariegeerink@povlissingen.nl